Skip to main content

Trainer tells: Dieuwertje over assertiviteit

In deze nieuwste blogreeks ‘Trainer Tells’, nemen we je mee achter de schermen van onze trainingen. Assertiviteit – je weet wel, dat delicate evenwicht tussen zelfverzekerdheid en respect voor anderen – is een hoeksteen van persoonlijke ontwikkeling. Het is de kunst van duidelijke communicatie, het uiten van behoeften en grenzen, en het aanpakken van uitdagingen met vastberadenheid en tact. En toevallig ook een kunst waar menig trainee over wil beschikken. Trainer Dieuwertje weet daar alles van: zij geeft de training Assertiviteit in de Formorrow Academy. Dus, stap in de wereld van Dieuwertje terwijl ze ons meeneemt door de lagen van de assertiviteitstraining.

formorrow - 31 augustus 2023 - 5 min

Wat is assertiviteit?

Assertief zijn is een competentie die goed van pas kan komen op de werkvloer, maar waar niet iedereen over beschikt. Misschien niet zo gek dat deze eigenschap daarom vaak genoemd wordt, als wij onze trainees vragen aan welk aspect van persoonlijke ontwikkeling ze willen werken. De vraag die we dan terugstellen is: ‘Wat maakt het voor jou uitdagend om assertief te zijn?’. Hierop volgen natuurlijk uiteenlopende antwoorden, maar de term ‘pleaser’ komt regelmatig terug.

Trainees geven menigmaal aan: ‘Ik ben bang dat mensen mij onaardig zullen vinden.’ Als je de theorie van assertiviteit toepast, blijkt dat assertief zijn meestal niet gaat over aardig of onaardig gevonden worden, maar over respect (Berne, 1961). Jezelf assertief opstellen betekent respect hebben voor zowel jezelf als de ander. Denken en handelen vanuit deze mindset kan je perspectief op de situatie behoorlijk veranderen.

Werking van Antibiotica

Hoe zeg je makkelijker ‘nee’?

Assertief zijn betekent op een respectvolle manier je grenzen aangeven, zowel tegenover jezelf als tegenover anderen. Als je het op deze manier bekijkt, is het makkelijker om ‘nee’ te zeggen. Deze bewustwording deel ik niet alleen als trainer, maar ook als iemand die geneigd is anderen tevreden te stellen. Hard werken is voor mij de standaard en ik ben daarom geneigd veel hooi op m’n vork te nemen. Soms nenét iets te veel hooi. Ik kom dan in situaties terecht waarin ik m’nwerk niet afheb, terwijl ik het wél heb beloofd. Eigenlijk zag ik dit van tevoren al aankomen, maar toch besloot ik om het erbij te nemen. Yikes: mezelf én een ander teleurgesteld.

Hoe ik dit beter had kunnen aanpakken? Door duidelijk te zijn en aan te geven: ‘Ik doe dit werk graag voor jou met kwaliteit en aandacht, maar ik heb hier op dit moment de ruimte niet voor’. En dit zou als gevolg hebben dat ik veel meer rustmomenten zal hebben.

De boodschap aanpassen naar eigen stijl?

Natuurlijk kun je zo’n respectvolle, en dus assertieve boodschap, aanpassen aan je eigen stijl. Het kan dan helpen om een aantal richtlijnen te volgen (die sterk lijken op de regels voor het geven van feedback, maar daarover meer in een andere blog 😉). Hoe je dat doet? Beschrijf het gedrag van de ander, geef aan gevolg dit gedrag heeft, deel het gevoel dat dit bij jou oproept, en sluit af door het gewenste gedrag te beschrijven. Bijvoorbeeld: ‘Ik merk op dat wanneer we afspreken dat ik iets binnen het team presenteer, je snel het woord van me overneemt. Dit wekt bij mij de indruk dat je me niet vertrouwt. Hierdoor voel ik me onzeker. Als je nog aanvullingen hebt op mijn presentatie, zou je die dan aan het einde kunnen toevoegen?’

Een behoorlijk stukje tekst dat misschien niet helemaal in lijn is met jouw stijl. Dat geeft niet. Formuleer het dan eens in je eigen woorden, of schrijf het van tevoren op. Als iets vergelijkbaars naar voren komt op het moment dat je assertiever wilt zijn, heb je een goede basis en voorbereiding. Tijdens de training merk ik dat dit even zoeken is voor de meeste deelnemers. Maar uiteindelijk is het echt een eyeopener!

Wat tips van mij aan jou!

Tijdens de workshop ‘Assertiviteit’ bij Formorrow kijken we niet alleen naar wát je zegt, maar ook naar hóe je het zegt. Assertiviteit wordt namelijk ook weerspiegeld in non-verbale communicatie. Op non-verbaal vlak is het belangrijk om op je houding te letten. Sta rechtop en stabiel met je voeten op de grond, onderhoud oogcontact en let op je intonatie. Vermijd verzwakking in je communicatie. Ook verbaal kan een assertieve houding soms ondermijnd worden. Spreek vanuit jezelf en vermijd verkleinwoordjes (bijvoorbeeld ‘een beetje’ of ‘soms’) en overdrijvingen (zoals ‘altijd’ of ‘nooit’).

Maar assertief zijn zit hem vooral in oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Iets wat we tijdens bovenstaande workshop echt veel doen. En dan kom je er ineens achter dat iedereen eigenlijk al best een beetje assertief is. Goh, dat zat er dus al die tijd al! Je was al assertief!

Gen z op de werkvloer

Onze boodschap?

Zet jouw zelfontwikkeling centraal! En haal zo het maximale uit jezelf want jij hebt veel te bieden. Wil jij het maximale uit jezelf halen in de wereld van IT?  Neem contact met ons op om jouw toekomst te verkennen en uit te blinken als jezelf! Tot snel!

Naam recruiter
Recruiter